Logo خیریه فردای سبز شریف
گزارش فعالیت‌های خیریه فردای سبز شریف در سال 1400

فعالیت‌های خیریه فردای سبز شریف در سال ۱۴۰۰ در چند بخش انجام گرفت:

  • برنامه‌های اطعام و اهدای ارزاق به نیازمندان
  • تامین مسکن
  • وام قرض ­الحسنه
  • رسیدگی به نیازمندی‌های مختلف خانواده‌های محروم از قبیل:

  • درمان
  • پرداخت بدهی
  •  اشتغال
  • تحصیل
  • جهیزیه
  • امکانات خانه
  • و هزینه ­های عمومی زندگی
  • فعالیت­های دانشجویی

  • و امور اجرایی و اداری خیریه

در ادامه جزئیات و ارزش مالی این فعالیت­ها آورده شده است:

اطعام و اهدای ارزاق:

یکی از مسائل اساسی خانواده ­های نیازمند بحث معیشت است بر این اساس یکی از برنامه­ های متداول خیریه فردای سبز در طی سال، تهیه­، بسته ­بندی و اهدای بسته­ های معیشتی با عنوان ارزاق بین خانواده­ های نیازمند است. کار بسته ­بندی و اهدای این بسته ­ها توسط دانشجویان دانشگاه شریف، دانشگاهیان و همراهان فردای سبز صورت می­گیرد.

در سال 1400 هم در مجموع مبلغ 1 میلیارد و 266 میلیون تومان بابت تامین بسته­ های ارزاق، گوشت، مرغ و اطعام نیازمندان هزینه شد.

که جزئیات شهرها و تعداد خانوارها در هر شهر به همراه برنامه ­ها در جدول زیر آورده شده است:

جدول 1: آمار برنامه­ های ارزاق در سال 1400

زمان برنامه ارزاق

مبلغ (میلیون تومان)

تعداد کل خانواده ها

شهرها

تعداد خانوار

ماه رمضان

268

512

تهران

204

یزد

65

شوش

79

تربت حیدریه

100

همدان

10

قم

54

قربان تا غدیر

265

579

تهران

220

یزد

100

اصفهان

120

همدان

89

قم

50

ارزاق مهر

176

369

تهران

120

همدان

39

یزد

100

اصفهان

110

آذر ماه

215

463

تهران

140

قم

84

همدان

39

یزد

100

اصفهان

100

ارزاق عید

۱۹۵

۳۵۹

تهران

200

یزد

120

همدان

39

مجموع

1119

2282

 

 

اولین برنامه اهدای ارزاق در سال 1400 در ماه مبارک رمضان انجام شد و آخرین برنامه آن درانتهای سال و در آستانه آغاز سال جدید به خانواده ­های نیازمند اهدا گردید.

در ماه رمضان برنامه اهدای ارزاق با عنوان #ارزاق_ماه_مبارک_رمضان، در ابتدا برای 210 خانواده نیازمند تعریف شد که شکر خدا با استقبال خیرین گرامی و افزایش تعداد خانواده های معرفی شده و شناسایی ها به 512 خانواده افزایش یافت. همچنین، برخی اعضای طرح شهید احمدی روشن بنیاد نخبگان به همراه خانواده های خود با حضور در محل دانشگاه شریف، بسته های تهیه شده را بدست خانواده های نیازمند رساندند.

تهران: کار اهدای ارزاق ماه مبارک با همراهی خانواده های اعضای طرح شهید احمدی روشن (بنیاد نخبگان)

همچنین در کنار بسته های اهدایی در تهران و حومه، در شهرهای شوش، تربت حیدریه، یزد، قم و همدان نیز بسته های ارزاق با همکاری دوستانی که در منطقه حضور دارند، تهیه شده و به دست نیازمندان رسید:

شوش: کار بسته بندی و اهدای ارزاق به 79 خانواده دارای معلول

تربت حیدریه: اهدای ارزاق به 100 خانواده نیازمند

یزد: بسته بندی و اهدای ارزاق به 65 خانواده نیازمند توسط دانشجویان

قم: اهدای ارزاق ۵۴ خانواده نیازمند

همدان: اهدای ارزاق ۱۰ خانواده در همدان

در ایام عید قربان و غدیر نیز 579 بسته ارزاق به ارزش 265 میلیون تومان برای خانواده های نیازمند در تهران، قم، همدان، اصفهان و یزد تهیه گردید. که تصاویر مربوط به بسته­ بندی و اهدای آن در شهرهای مختلف در ذیل این متن آورده شده است:

ارزاق تهران:

قم:

همدان:

یزد:

از دیگر برنامه ­های ارزاق در سال 1400 برنامه­ های ارزاق مهر و ارزاق آذر ماه نیازمندان بود که بسته ­های معیشتی به ترتیب به 369 و 463 خانواده نیازمند اهدا گردید.

در نهایت برنامه ارزاق سال نو هم با هدف تهیه و توزیع 550 بسته ارزاق به مبلغ 300 میلیون تومان تعریف شد که در نهایت 359 بسته ارزاق به مبلغ 195 میلیون تومان طبق جدول شماره 2 توزیع گردید. کار بسته­ بندی پنجشنبه 19 اسفند در تهران، در محل دانشگاه شریف توسط گروه دانشجویی خیریه فردای سبز شریف شروع و در تاریخ 26 اسفند در شهرهای یزد و همدان به اتمام رسید. به همراه بسته های ارزاق بسته های مواد شوینده هم به خانواده ها اهدا گردید.

تهران:

بسته بندی بسته های ارزاق در یزد در تاریخ 26 اسفند توسط دانشجویان دانشگاه شریف:

همدان:

از دیگر فعالیت­های خیریه فردای سبز در سال 1400، تهیه نان و غذای گرم به میزان حدود 4000 هزار پرس و توزیع در عید غدیر و دیگر ایام سال بین نیازمندان و حاشیه ­نشیان بود.

از امام صادق علیه السلام نقل است که: این (روز عید غدیر) روز اطعام دادن و نیکی کردن با برادران مومن است (زاد المعاد ص206).

جدول 2: آمار برنامه ­های اطعام در سال 1400

برنامه

مبلغ (میلیون تومان)

تعداد کل خانواده ها

شهرها

اطعام غدیر

34

۱۱۰۰ پرس

تهران، همدان، گیلان، قم

سفره کریمانه

18

۱۷۰۰

قم

9

۱۰۰۰

یزد

یلدای محبت

4

100 پرس

تهران

جمع

65

3900

 

به این مناسبت 1100 پرس غذا به مبلغ 32 میلیون تومان در عید غدیر در حاشیه تهران، قم، همدان، و گیلان بین نیازمندان توزیع گردید:

تصاویری از برنامه اطعام عید غدیر سال 1400

برنامه اطعام کریمانه در یزد و قم برای نیازمندان و اهالی مناطق محروم این شهرها به مبلغ 27 میلیون تومان با اهدای 2700 پرس غذا صورت گرفت.

در برنامه­ای دیگر با عنوان #یلدای‌_محبت به مناسبت شب یلدا و با همکاری انجمن‌های علمی دانشگاه صنعتی شریف، 100 پرس غذای گرم به مبلغ 3/9 میلیون تومان به همراه 15 میلیون تومان کمک معیشتی در قالب عیدی به 40 خانواده­ ی نیازمند تحت پوشش خیریه فردای سبز اهدا گردید.

برنامه یلدای_محبت: اطعام و عیدی برای نیازمندان تحت پوشش خیریه فردای سبز با همراهی انجمن­های علمی دانشگاه شریف

تامین مسکن:

با توجه به بالا رفتن هزینه ­های رهن و اجاره ­ی منزل در کشور به تبع آن قشرهای آسیب­ ددیده و کم برخوردار در این زمینه دچار مشکلات جدی شده ­اند. در نتیجه با بررسی تعداد زیادی از پرونده ­های مربوط به این بخش از نیاز خانواده ­ها، طی 139 مورد کمک به خانواده‌های نیازمند شناسایی شده جهت پرداخت اجاره ماهانه یا تامین ودیعه و یا تعمیر خانه به مبلغ 414 میلیون تومان، صورت گرفت:

  • 292  میلیون تومان بابت ودیعه ی مسکن 27 خانواده نیازمند
  • 89 میلیون تومان بابت 100 مورد اجاره خانه نیازمندان
  • 25 میلیون تومان جهت تعمیر و نوسازی خانه یک خانواده نیازمند در یکی از روستاهای شهرستان قروه
  • 8 میلیون تومان جهت ایزوگام خانه سیل ­زدگان کنارک

تعمیر و نوسازی خانه یک خانواده نیازمند در یکی از روستاهای شهرستان قروه: مادر ۴۸ ساله و پسر سرباز ۲۰ ساله

وام قرض­ الحسنه:

از سوی دیگر با توجه به همکاری خیریه فردای سبز شریف با بانک قرض الحسنه رسالت، تعدادی از نیازهای ضروری خانواده‌های نیازمندی که امکان تامین آن از طریق اعطای وام وجود داشته و می‌توانستند اقدام به بازپرداخت اقساط نمایند، با اعطای وام قرض‌الحسنه بواسطه بانک رسالت به ایشان پیگیری، و در جهت رفع احتیاج ایشان تلاش شد که منجر به اعطای 194 میلیون تومان وام  به 10 خانواده نیازمند که عمدتا جهت تامین ودیعه مسکن، هزینه‌های درمان و ازدواج بوده است.

عزیزانی که قصد مشارکت در امور خیریه به صورت قرض الحسنه را دارند، چنانچه دارای امتیاز وام در بانک رسالت باشند، می‌توانند با انتقال امتیاز خود به حساب بانکی خیریه فردای سبز شریف، ما را در رفع نیازهای تعداد بیشتری از این خانواده‌ها یاری نمایند.

رسیدگی به نیازمندی‌های مختلف خانواده‌ها:

در طول ایام سال خانواده نیازمند با طیف وسیعی از مسائل موجه هستن این نیازها بررسی می شود در حد ممکن برای رفع آنها اقدامات لازم صورت می گیرد:

عنوان

مبلغ (میلیون تومان)

شرح

درمان

135

جهت درمان 39 بیمار نیازمند که صرف اموری مانند تهیه سمعک، هزینه­ی ترخیص از بیمارستان و غیره  شد.

جهیزیه و امکانات خانه

42

تهیه 3 جهیزیه عروس و امکانات خانه برای 16 خانواده دیگر که صرف خرید اقلامی مانند یخچال، فرش، بخاری، اجاق گاز، لوازم آشپزخانه و کولر گردید و نیز کمک برای نصب فرستنده تلویزیون روستای سیل زده در سیستان و بلوچستان.

کمک نقدی

271

کمک نقدی برای هزینه‌های عمومی زندگی به 150 خانواده نیازمند که در زمانهای مختلف طی 470 مورد پرداخت به ایشان تقدیم گشت.

پرداخت بدهی

43

جهت پرداخت بدهی پرداخت بدهی‌های عقب‌افتاده 7 خانواده نیازمند که طلبکاران از ایشان مطالبه می‌کردند.

 

فعالیت­های دانشجویی، فرهنگی:

از جمله فعالیت­ های دانشجویی در سال 1400 علاوه بر مشارکت فعال در تهیه، بسته­ بندی و اهدای بسته ­های ارزاق و اطعام به نیازمندان می­توان به برگزاری برنامه اهدای خون، جمع­ آوری کتب اهدایی در تهران و شهرهای دیگر، تهیه و اهدای اسباب­ بازی به کودکان و اردوی زیارتی مشهد مقدس برای خانواده ­های نیازمند و دانشجویان اشاره کرد.

برنامه اهدای خون

جمع ­آوری کتب اهدایی

برنامه ­ی اردوی زیارتی مشهد مقدس با عنوان #ترنم_وصل که توسط دانشجویان دانشگاه شریف برگزار شد،  با حضور 90 نفر از اعضای خانواده های نیازمند به همراه حدود 112 نفر از دست اندرکاران خیریه و خانواده ­های آنها و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به مدت 4 روز در مشهد مقدس انجام شد. در این برنامه علاوه بر برنامه ­های زیارتی، کودکان خانواده­ های نیازمند در برنامه اردوی یک روزه ­ی شهربازی شرکت کردند که تا در کنار والدین خود از این اردو بهره ­ی بیشتر برده باشند.

جدول هزینه­ های اجرایی در سال 1400

عنوان

مبلغ (میلیون تومان)

فعالیت دانشجویی و فرهنگی

69

ترنم وصل

88

هزینه ­های اجرایی، فرهنگی و رسانه ­ای:

در سال گذشته با همت هیئت امنای فردای سبز و افراد آشنا و فعالین حال و سابق فردای سبز که ارتباط نزدیکی با گروه دارند، تمام هزینه‌های اجرایی فردای سبز با کمک خاص حامیان نزدیک به فردای سبز تامین شد و صرفا کمکهایی که توسط این افراد جهت مصرف آزادانه یا صرفا جهت مصرف در امور اجرایی به فردای سبز اهدا شده بود برای این موارد صرف شد و هیچ بخشی از کمکهای خیریه‌ای که توسط نیکوکاران عزیز جهت نیازمندان اهدا شده بود در این موارد هزینه نشد. امید آن می‌رود که با کمک بیشتر حامیان عزیز جهت تامین هزینه‌های اجرایی فردای سبز، همچنان بتوان تمام این هزینه‌ها را از همین محل تامین نمود و نیازی به استفاده از بخشی از ده درصد از کمکهای خیریه‌ای جهت این امور نباشد.

جدول هزینه­ های اجرایی در سال 1400

عنوان

مبلغ (میلیون تومان)

اجاره دفتر خیریه در بیرون دانشگاه

66

دستمزد کارکنان و بیمه ایشان

257

تبلیغات

17

سایر

19