برنامه ها, ترنم وصل

ترنم وصل ۹۱

ترنم وصل ( حج فقرا )

النّاس کلّهم عیال اللَّه فأحبّهم إلیه أنفعهم لعیاله

“مردم همگى کسان خدایند و محبوبتر از همه پیش خدا کسى است که براى کسان او سودمندتر باشد.”

گروه فرهنگی خیریه فردای سبز دانشگاه شریف که سال ها است با تحت پوشش قرار دادن خانواده های محروم و بی بضاعت در جهت برطرف کردن مشکلاتشون گام برداشته و دانشجوهای زیادی با مشغله های فراوان درسی و زندگی وقتشون را در راستای کمک به محرومین، و یا بهتر بگیم کمک به خودشون وقف کردند، این بار با یاری مردم و به خصوص هم دانشگاهیان عزیز سفری برگزار کردند که دل‌تنگی ۲۱ خانواده محروم رو برطرف کنه و اونها را به دیدن کسی ببره که مهربونیش برای همه اثبات شده، کسی که رئوفه و ضامن خیلی از ماها شده. دلهای‌تنگی که هرچند سختیهای فراوان دیده بودن ولی تحمل سختی ندیدن امامشون رو نداشتن.

سفری که سبز شروع شد و دریا آغازگر این راه. خیرینی از شمال کشور عهده دار رسیدگی به این کاروان شدند و دلهایی که شاید وسعتش مثل دریا بود ولی تا به حال دریا را ندیده بود بهم رسوندند و هر چند کوتاه ولی شاد،  مثل اولین باری که خیلی‌هامون دریا رو دیدیم و خیلی‌هامون این شادی رو به تکرار تبدیل کردیم. به هرحال سفر سبز این بار شده بود سفر وصل و باز شدن سُفره‌ی دل عده ای که قبل از این از مسافتی دور زائر امام رضا (ع) بودن و هر چند  ” بُعد منزل نبود در سفر روحانی” . به هر حال نمیشد فهمید حالشون رو ولی خوش بود و از این خوشی قطعا راضی است کسی که به رضا شهرت دارد.

و شاید برای اونایی که تدارک این سفر رو دیده بودن و به این ترنم وصل کمک کردن براشون کافی باشه که دل امامشون رو شاد کردن.

zarih

در ادامه گزارشی از سفر را که توسط یکی از بچه های گروه نوشته شده است را می آوریم:

اغنیا  مکّه روند  و  فقرا  سوی  تو آیند              جان به قربان تو  شاها  که  تو حج فقرایی

کلیات طرح
ترنم وصل نام یک سفر زیارتی به مشهد مقدس است که برای خانواده های محروم طراحی شده بود. پس از صحبت ها و مشورت های فراوان تصمیم بر آن شد که ۲ اتوبوس مسافر شامل حدود ۸۰ نفر زائر و ۱۰ نفر از اعضای گروه فردای سبز برای این سفر انتخاب شوند.
موعد حرکت از تهران روز سه شنبه ۱۹/۲/۹۱ ساعت ۳ از جلوی دانشگاه صنعتی شریف مشخص شده و زمان برگشت از مشهد روز جمعه عصر مورخ ۲۲/۲/۹۱ تعیین شده بود. قرار بر این بود که مسافران یک شب در فریدون‌کنار استراحت کرده و سپس از آنجا عازم مشهد مقدس شویم.
در ادامه گزارش مختصری از هر یک از روزهای این سفر ارائه شده است.
سه شنبه ۱۹/۲/۹۱
۲۲ خانواده شامل ۸۰ نفر به این سفر دعوت شده بودند. از میان حدود ۵ نفر مرد و بقیه زن و کودک بودند. همچنین ۱۰ نفر از اعضای گروه فردای سبز زائرین را همراهی می کردند. تعداد ۲ اتوبوس برای این سفر در نظر گرفته شده بود. حرکت اتوبوس ها حدود ساعت ۵ بعد از ظهر انجام شد.
حدود ساعت ۱۲ شب به فریدون‌کنار رسیدیم. محل اقامت در فریدون‌کنار یک دارالقران بود که ۳ طبقه داشت. یک طبقه به خانم ها و یک طبقه به آقایان اختصاص داده شد. مسافران شام را صرف کرده و سپس استراحت کردند.
اقامت و شام در فریدون کنار رایگان و به دعوت خیرین فریدون کنار بود. این افراد در امر پذیرایی از زائرین از هیچ کمکی مضایقه نکردند. هم غذا و هم برخورد خیرین با مسافران بسیار عالی بود.
چهارشنبه ۲۰/۲/۹۱
صبح چهارشنبه به تفریح مسافران در کنار دریا اختصاص داده شد. حدود ساعت ۱۲ ظهر فریدون کنار را ترک کردیم. حدود ساعت ۴ بعد از ظهر برای صرف ناهار و نماز در یک پارک جنگلی حوالی گرگان توقف کردیم. پس از حدود ۱ ساعت به سمت مشهد حرکت کردیم. حدود ساعت ۲٫۵ نیمه شب به مشهد الرضا (ع) رسیدیم.
محل اسکان در مشهد یک حسینیه بود که ۲ طبقه داشت. یک طبقه به آقایان و یک طبقه به خانم ها اختصاص داده شد. زائرین پس از صرف شام استراحت کردند.
پنچ شنبه ۲۱/۲/۹۱
با توجه به این که امکانات رفاهی حسینیه محل اسکان چندان مناسب نبود. دوش حمام نداشت و تعداد سرویس‌های بهداشتی هم متناسب با جمعیت نبود. علاوه بر این خانواده ها مجبور بودند همگی در کنار هم باشند که حالت خوبی نداشت و از طرفی فاصله حسینیه تا حرم نیز نسبتا زیاد بود. با توجه به این مسائل اعضای گروه تصمیم گرفتند برای اسکان مسافرین، سوئیت کرایه کنند.
حدود ساعت ۱۲ ظهر مسافرین به سوئیت ها انتقال داده شدند. به هر خانواده یک اتاق تخصیص داده شد. زائرین ناهار را صرف کردند. ناهار را میهمان زائرسرای بانک ملی بودیم.
حدود ساعت ۵ حرکت کردیم به سمت حرم. قرار شد دفعه اول را دسته جمعی برویم حرم تا زائرین مسیر را یاد بگیرند ولی بعد از آن رفت و آمد خانواده‌ها به عهده خودشان باشد. قبلا آستان قدس دعوتمان کرده بود به یک سخنرانی در دارالهدایه. از آنجا که ولادت حضرت فاطمه (س) و روز زن نزدیک بود، موضوع سخنرانی در همین ارتباط انتخاب شده بود.
جمعه ۲۲/۲/۹۱
صبح روز جمعه، زمان آزاد برای زائرین قرار داده شد. حدود ساعت ۱ بعد از ظهر سوئیت ها را تحویل داده و حرکت کردیم به سمت شاندیز. ناهار را در یک رستوران میهمان خیرین شاندیز بودیم. عملکرد این خیرین قابل ستایش است. هم غذا و هم برخورد آن ها با مسافرین بسیار عالی بود.
مسافرین پس از صرف ناهار در یک پارک جنگلی در نزدیکی رستوران به تفریح پرداختند. حدود ساعت ۷ از شاندیز حرکت کردیم به سمت تهران. شام را مسافران در راه صرف کردند. شام یک غذای آماده (ساندویچ سرد) بود. صبح حدود ساعت ۱۰ به تهران رسیدیم.