Logo خیریه فردای سبز شریف

مقاله‌ها

سفر سبز و مطالبه‌گری

1403/07/16
سفر سبز بیستم یک اردوی جهادی هشت روزه در یکی از دورافتاده‌ترین و محروم‌ترین مناطق کشور بود. این یعنی حتما باید توجّه کنیم که در چنین منطقه‌ای نمی‌توان در طول هشت روز محرومیت را تمام و کمال ریشه‌کن کرد. امّا راه های مختلفی نیز وجود دارد که این محرومیت در طی سال‌های ‌آتی کمتر و کمتر شود و شاید از بین برود.

از زبان مسئول سفر

1403/07/16
اوّلین و مهم‌ترین بخش سفر سبز یافتن مقصد سفر بود. جایی باید انتخاب می‌شد که در آن پروژۀ عمرانی مناسب دانشجوهای درس‌خوان شریفی که اکثراً تجربه‌ای در بنایی ندارند، موجود باشد. از طرف دیگر، باید می‌توانستیم که این پروژه را در وقت محدود به پایان برسانیم. برای این کار، باید گزینه‌های مختلفی را در مکان‌های مختلف یافته و مورد بررسی قرار می‌دادیم تا به گزینۀ مطلوب برسیم.

از حمید چه خبر؟

1403/07/16
اغلب هنگامی که نامی از مناطق محروم به میان می‌آید، در ذهنمان تصویری از یک منطقهٔ خشک و بیابانی نقش می‌بندد که مردمان کمی حاضرند تا تن به زندگی در آن وضعیت بدهند امّا «روستای حمید» چیزی خلاف تصوّرات است. با یک جست‌و‌جوی ساده در اینترنت برای پیدا کردن مناطق توریستی بجنورد، بی‌شک اسم «آبشار حمید» را خواهید یافت. 
امّا چه چیزی این منطقه را تبدیل به یکی از محروم‌ترین مناطق استان خراسان شمالی می‌کند؟

«همکاری»، برگ برندۀ انسان

1403/07/16
آیا همکاری جامعه و بشر امروزی را شکل داده‌است؟ آیا همکاری باعث شده انسان از سایر مخلوقات متمایز شود؟ پادکست «همکاری در انسان» به گویندگی دکتر آذرخش مکری با چنین پرسش‌هایی آغاز می‌شود. او مطرح می‌کند که طبق ادّعای بسیاری از دانشمندان و اندیشمندان همکاری وجه تمایزی است که باعث شده بشر امروزی به وجود بیاید. همکاری باعث شده تا وقتی گروهی به صورت هم‌سو به‌سمت یک هدف یا (برای انسان نخستین) شکار حرکت می‌کنند، هم‌گروهی‌های خود را لایق کمک و همراهی بدانند.

ثمرۀ این تداوم

1403/07/16
به گزارش خبرگزاری‌ها، در ایران بیش از ۱۱میلیون نفر در ۲۷۰۰ محلۀ حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند. از جمله علل ایجاد و تداوم پدیدۀ حاشیه‌نشینی در تهران مهاجرت روستاییان به حاشیۀ تهران به‌دلیل نبود کار و فقر حاصل از آن در زادگاه خود، رشد شتابان شهر‌نشینی، ناکارآمدی برنامه‌ریزی فضایی، نابرابری فرصت‌ها و توزیع نادرست منابع، ثروت و درآمدها است که همۀ این‌ها خود موجب بروز آسیب‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی شده‌است...

روایت افرا

1403/07/16
اواخر خرداد ۱۴۰۲ که با پیشنهاد دبیر، مسئولیت آموزش دورۀ جدید بر عهدۀ بنده قرار گرفت، اولین و مهم‌ترین هدف افرا، برداشتن گامی برای از بین بردن چرخۀ فقر بود تا فرزند یک فرد تحت‌پوشش، اسیر بی‌آیندگی نشود و در مسیر پیشرفت و ترقی تحصیلی قرار گیرد.

نقش فراآموزشی آموزش

1403/07/16
آنچه در مورد آموزش باید دانست نه تنها مطالب قابل ارائه است بلکه نکاتی کلیدی وجود دارد که در اثربخشی آموزش بسیار حائز اهمیت است. هدف از یک آموزشِ اثربخش فقط انتقال اطلاعات علمی نیست، بلکه نتایج بدست آمده از آن را نیز باید گسترش داد. برای رسیدن به این هدف، آموزگاران با عشق و علاقه و برخورداری از شخصیت معنوی و برجسته و آشنا با اصول و روش های علمی، بر دل وجان فراگیران خود نفوذ نموده و استعدادهای بالقوۀ آنان را پرورش داده و شکوفا نمایند...

شکستن چرخۀ فقر

1403/07/16
یکی از مهم‌ترین مسائلی که گریبان‌گیر کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ایران می‌باشد، مسئله فقر است. فقر را می‌توان از سه جنبه بررسی نمود: فقر درآمد، فقر دسترسی و فقر قدرت. رایج‌ترین مفهوم سنجش فقر، فقر درآمد می‌باشد. فقر درآمد را می‌توان با شاخص‌هایی مانند خط فقر، ضریب‌جینی نسبت فقر نسبی و درآمد و توانایی افراد مورد بررسی قرار داد. افراد ساکن در محلات کم‌برخوردار علاوه‌بر داشتن دستمزد کم، اغلب به علت استفاده از وام‌های رسمی و غیررسمی و عدم برخورداری از تأمین مالی در استطاعات، بیشتر در روایت فقر باقی می‌مانند و توان گردآوری و تقویت دارایی‌ها را ندارند.

معرفی فعالیتهای خیریه

1403/07/16
افرا (آموزش)
بعد از حضوری‌شدن دانشگاه، آموزش فردای سبز هم مانند دیگر بخش‌های خیریه، فعالیتش را از سر گرفت. در ابتدا مهم‌ترین هدف آموزش این بود که دانش‌آموزان خانواده‌های تحت پوشش را از نظر تحصیلی حمایت کند تا بتواند اثری هرچند کوچک در شکستن چرخۀ فقر و امکانی برای رشد اجتماعی دانش‌آموزان داشته باشد....

ارزاق ...

معرفی خیریهٔ فردای سبز

1403/07/16
خیریۀ فردای سبز، گروهی است که توسط تعدادی از بچه‌های ورودی سال 1373ـ1372 که شاگرد استاد حسن فیضی بودند، در مؤسسۀ فرهنگی شمس‌الشموس به واسطۀ دکتر فیضی فعالیت می‌کردند زیرا ایشان از اعضای فعال شمس‌الشموس بودند. این افراد در آنجا رفت‌و‌آمد داشتند و باتوجه‌به علاقه‌ای که نسبت به کارهای آنجا پیدا کرده بودند، تصمیم می‌گیرند کارشان را در داخل دانشگاه توسعه دهند....