Logo خیریه فردای سبز شریف
گزارش فعالیت‌های خیریه فردای سبز شریف سال 13۹۷

بسم الله الرحمن الرحیم

گروه فردای سبز عمدتا متشکل از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف می‌باشد که حسب وظیفه دینی و انسانی خود در زمینه‌های مختلفی تلاش می‌کنند تا خدمتی به اقشار کمتر برخوردار جامعه بتوانند ارائه دهند.

در سال ۹۷ فعالیت‌های مختلف صورت گرفته در گروه به لحاظ مالی ارزشی بیش از یک میلیارد و چهل میلیون تومان داشته، که میزان کلی مبلغ مربوط به هر زمینه، در جدول فوق قابل مشاهده است.

از مجموع این مقدار، مبلغ 141 میلیون تومان ارزش کالاهایی مانند مواد غذایی، پوشاک، گوشت و مرغ و ماهی، وسایل خانه و غذای آماده است که به صورت غیرنقدی به گروه اهدا شده و تقدیم به نیازمندان گشته است، و باقی آن از محل کمکهای نقدی رسیده به گروه تامین شده است.

 در زمینه فعالیت‌های جهادی، در سال ۹۷ یک اردوی جهادی در فروردین‌ماه در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه و یک اردوی جهادی در شهریورماه در مناطق محروم خراسان شمالی برگزار شد که مجموعا در این اردوها حدود 17 میلیون تومان صرف اجرای اردو و تدارکات مربوطه شده، و حدود 79 میلیون تومان هم صرف فعالیت مستقیم عمرانی شده است، که شامل ساخت دو خانه و یه منبع آب در خراسان شمالی، و یک فضای نگهداری دام در کرمانشاه بوده است که فعالیت عمرانی مربوط به کرمانشاه به صورت مجزا تحت عنوان کمک به زلزله‌زدگان آمده است.

مجموعه خیرین گمنام از انتهای بهار سال ۹۷ فعالیت خود را ذیل فردای سبز تعریف نمود و اقدام به جمع آوری کمکهای مردمی در حساب فردای سبز نمود و اندکی بعد هم فعالیت خود را به درمان کودکان نیازمند اختصاص داد. بنابراین ردیف خیرین گمنام، مربوط به ۹ ماه از فعالیت ایشان در سال ۹۷ ذیل فردای سبز است که تنها سه و نیم میلیون تومان از آن جهت کمک به یک جهیزیه و هزینه عمومی زندگی ۳ خانواده و سفر اربعین نیازمندان بوده، که قبل از اختصاص فعالیت‌هایشان به درمان کودکان انجام شده است.

همچنین برای انجام منسجم و بهتر فعالیت‌های خیریه و جهادی و فرهنگی، بخشی از هزینه‌های سربار نیز در فردای سبز وجود دارد که به عنوان هزینه‌های اجرایی شناخته می‌شود و در سال گذشته ۲۴ میلیون تومان اجاره دفتر، 69 میلیون تومان هزینه حقوق و دستمزد،هزینه عمومی زندگی

 16 میلیون تومان فعالیت‌های فرهنگی دانشجویی مانند غرفه عیدانه و اهدای خون، و مابقی مربوط به هزینه‌های دفتری و اداری بوده است.

طبق اساسنامه ثبتی فردای سبز که همانند اساسنامه دیگر خیریه‌های رسمی کشور است، تا ده درصد از کمکهای خیریه می‌تواند صرف هزینه‌های حقوق و دستمزد شود. این موضوع که تا ۱۰ درصد از کمکهای رسیده ممکن است صرف هزینه‌های اجرایی فردای سبز شود نیز در قسمتهای مختلف سایت و کانال گروه اطلاع‌رسانی شده است.

با این وجود، در فردای سبز تلاش بر این است که کمکهای خیریه تا حد ممکن صرف هزینه‌های اجرایی نشود و در همین راستا در سال ۹۷ حدود صد میلیون تومان کمک مستقیم از افراد و مجموعه‌های نزدیک به فردای سبز و یا برنامه‌های خاص جهت هزینه‌های اجرایی فراهم گردید و عمده هزینه‌های اجرایی از این محل تامین شد. به این ترتیب در سال ۹۷، تنها ۸ درصد از کمکهای نقدی خیریه‌ای که در همان سال به صورت بلاعوض به نیازمندان رسانده شد، به هزینه‌های اجرایی اختصاص یافت. به عبارت دیگر، هیچ بخشی از کمکهای غیرنقدی، وجوهات شرعی، و نیز کمکهای خیریه‌ای نقدی که به صورت قرض الحسنه به نیازمندان اعطا شد، برای هزینه‌های اجرایی اختصاص نیافته است و از باقی کمکهای نقدی رسیده به گروه که به صورت بلاعوض به نیازمندان رسانده شد، تنها ۸ درصد به هزینه‌های اجرایی اختصاص یافت.

در سال ۹۸ با برنامه‌ریزی جهت بهینه‌سازی فعالیت‌ها و‌ نیز تامین حامیان بیشتر جهت هزینه‌های اجرایی، امید آن می‌رود که بتوان کل هزینه‌های اجرایی را از محل کمکهای خاص خودش تامین نمود تا هیچ بخشی از کمکهای خیریه صرف هزینه‌های اجرایی نشود.

به امید فردای سبز