Logo خیریه فردای سبز شریف
گزارش فعالیت‌های خیریه فردای سبز شریف در سال 13۹9

مجموع فعالیت‌های خیریه فردای سبز شریف در سال 1399 به لحاظ مالی به ارزشی بالغ بر 2 میلیارد و 370 میلیون تومان در چند بخش انجام گرفت:

  • برنامه‌های اطعام، اهدای ارزاق و اقلام بهداشتی در شرایط کرونا
  • تحصیل دانش ­آموزان نیازمند در شرایط کرونا
  • وام قرض ­الحسنه
  • رسیدگی به نیازمندی‌های مختلف خانواده‌های محروم از قبیل درمان، پرداخت بدهی، اشتغال، جهیزیه، امکانات خانه و هزینه ­های عمومی زندگی
  • و امور اجرایی و اداری خیریه.

در ادامه جزئیات و ارزش مالی این فعالیت­ها آورده شده است:

 

اطعام، اهدای ارزاق و اقلام بهداشتی:

با شیوع ویروس کرونا از انتهای سال ۹۸، از جمله فعالیت‌های قابل توجه خیریه فردای سبز در ابتدای سال 1399 تمرکز بر تامین بسته­های ارزاق برای خانواده ­های نیازمند در شرایط ایجاد شده، در ابتدای مواجه با این بیماری بوده است که بعضا اقلام بهداشتی هم همراه با بسته ­ها اهدا گردید. در مجموع مبلغ 1 میلیارد و 5 میلیون تومان در طی این سال بابت تامین بسته­های ارزاق، گوشت و اقلام بهداشتی و اطعام نیازمندان هزینه شد.

زمان برنامه ارزاق

مبلغ
(میلیون تومان)

تعداد کل

خانواده ­ها

شهرهای محل توزیع

ماه رمضان

390

1300

تهران، کرج، قم، همدان، دهلران، شوش، کرمانشاه، تربت حیدریه، سیستان و بلوچستان، لرستان

تیرماه

50

110

تهران

مهر ماه

71

160

تهران، قم

شب یلدا

117

240

تهران، یزد و قم

ارزاق عید نوروز

250

600

تهران، قم، همدان، یزد و اصفهان

مجموع بسته‌های ارزاق

1005

2410

 

اطعام غدیر

23

1693 پرس

تهران، قم، رشت

 

 

تصاویری از برنامه ­های بسته­ بندی و اهدای ارزاق به خانواده ­های نیازمند در شهرهای مختلف (سال 1399)

 

تصاویری از برنامه اطعام عید غدیر (سال 1399)

 

بسته بندی و اهدای اقلام بهداشتی در شرایط کرونا (سال 1399)

 

تحصیل مجازی دانش ­آموزان نیازمند در شرایط کرونا:

با شیوع کرونا جهت تهیه تجهیزات هوشمند برای ادامه­ تحصیل آنلاین دانش آموزان نیازمند،  از اواسط مهر ماه پویشی با عنوان #یک_نفر-امروز_غایب_است جهت اهدای دستگاه­ های هوشمند نو و دست دوم به این دانش ­آموزان آغاز گردید. با توجه حساسیت ها و مضراتی که ممکن است فضای مجازی داشته باشد، در شناسایی‌های صورت گرفته ملاحظاتی در این زمینه در نظر گرفته شد.

در نهایت به ۱39 دانش‌آموز ۷4 خانواده نیازمند در شهرهای تهران، قم، قشم، چادگان و بجنورد مجموعا به ارزش 210 میلیون تومان دستگاه (گوشی و تبلت) هوشمند به شرح جدول زیر اهدا گردید:

شهر

تهران

اصفهان

قم

یزد

کرج

قشم

بجنورد

تعداد خانواده

26

28

11

1

1

4

3

تعداد دانش آموز

45

57

22

1

1

7

6

 

کار اهدای این دستگاه های هوشمند در دو بازه زمانی انجام شد:

1- مرحله اول ۳۲ دانش‌آموز ۱۸ خانواده نیازمند در شهرهای تهران، قشم و قم که در اوایل آذر ماه به اتمام رسید.

2- مرحله دوم: 107 دانش‌آموز 56 خانواده نیازمند در شهرهای تهران و حومه، چادگان و بجنورد، که از اواسط دی ماه شروع و 2 اسفند به اتمام رسید.

اینفوگرافی پویش #یک_نفر-امروز_غایب_است.

همچنین حدود 250 بسته لوازم التحریر به مبلغ 21 میلیون و 543 هزار تومان در شهرهای تهران، رشت، قم، همدان و تربت حیدریه به دانش آموزان نیازمند اهدا گردید. تامین هزینه تحصیل دانش آموزان نیازمند و تعمیر یک مدرسه در مناطق سیل زده و کمک به دو دانشجوی نیازمند از دیگر فعالیت­ هایی است که در راستای تحصیل نیازمندان صورت گرفت که در مجموع مبلغی بالغ بر 250 میلیون تومان هزینه شد.

وام قرض ­الحسنه:

از سوی دیگر با توجه به همکاری خیریه فردای سبز شریف با بانک قرض الحسنه رسالت، تعدادی از نیازهای ضروری خانواده‌های نیازمندی که امکان تامین آن از طریق اعطای وام وجود داشته و می‌توانستند اقدام به بازپرداخت اقساط نمایند، با اعطای وام قرض‌الحسنه بواسطه بانک رسالت به ایشان پیگیری، و در جهت رفع احتیاج ایشان تلاش شد که منجر به اعطای 319 میلیون تومان وام به 34 خانواده نیازمند جهت تامین نیازمندی‌های ودیعه ­ی مسکن، اشتغال، پرداخت بدهی و هزینه­ های عمومی زندگی، ازدواج و درمان گردید.

199 میلیون تومان از وامهای اعطایی در سال 99 از طریق امتیاز وام بانک رسالت صورت گرفته است. که این مبلغ معادل 328 میلیون تومان اعطای امتیاز وام بوده است، بدون اینکه از منابع نقدی خیریه برای آنها صرف شود. لذا عزیزانی که قصد مشارکت در امور خیریه به صورت قرض الحسنه را دارند، چنانچه دارای امتیاز وام در بانک رسالت باشند، می‌توانند با انتقال امتیاز خود به حساب بانکی خیریه فردای سبز شریف، ما را در رفع نیازهای این خانواده‌ها یاری نمایند.

رسیدگی به نیازمندی‌های مختلف خانواده:

  • 53 میلیون تومان جهت تهیه 2 جهیزیه عروس و امکانات خانه برای 12 خانواده تامین شد که صرف خرید اقلامی مانند یخچال، فرش، بخاری، اجاق گاز، لوازم آشپزخانه و کولر گردید.
  • 176 میلیون تومان صرف تامین اجاره و ودیعه مسکن 48 خانواده نیازمند شد.
  • 143 میلیون تومان جهت درمان 37 بیمار نیازمند تامین گردید که صرف اموری مانند تهیه سمعک برای کودکان دارای مشکل شنوایی، دندانپزشکی دختر 7 ساله، عمل کلیه پسر 17 ساله و پروتز مادر 37 ساله شد.
  • 164 میلیون تومان صرف کمک نقدی برای هزینه‌های عمومی زندگی به 130 خانواده نیازمند شد که در زمانهای مختلف طی 292 مورد پرداخت به ایشان تقدیم گشت.
  • همچنین مبلغ 19 میلیون تومان بلاعوض برای پرداخت بدهی 3 خانواده نیازمند که طلبکار بدهی خود را مطالبه می­کرد، نیز تامین گردید. 13 میلیون تومان کمک بلاعوض نیز جهت اشتغال به 4 خانواده، جهت تامین امکانات و هزینه­ های کسب و کار پرداخت شد.

هزینه ­های اجرایی، فرهنگی و تبلیغی:

با توجه به مقررات مربوط به خیریه‌ها، فردای سبز می‌بایست دارای یک دفتر در خارج از محیط دانشگاه باشد که برای این منظور یکی از غرفه‌های مسجد دانشگاه شریف در خیابان آزادی به عنوان دفتر اداری خیریه اجاره شده است.

همچنین فردای سبز جهت انجام فعالیت‌های حرفه‌ای خیریه از قبیل شناسایی خانواده‌های معرفی شده، تشکیل پرونده، رسیدگی به امور اداری و مالی و حسابداری، از حضور برخی از افراد به صورت شاغل در خیریه بهره می‌برد.

به این ترتیب تفکیک هزینه‌های اداری و اجرایی گروه فردای سبز در سال 99 به قرار زیر بوده است:

  • 57 میلیون تومان جهت اجاره دفتر
  •  145 میلیون تومان جهت حقوق شاغلین و بیمه ایشان
  •  11 میلیون تومان جهت خرید اموال مورد نیاز
  •  9 میلیون تومان جهت تبلیغات و امور فرهنگی
  •  6 میلیون تومان جهت دیگر هزینه ­های جاری خیریه

شایان ذکر است که مطابق اطلاع‌رسانی‌های انجام شده در سایت و کانال‌های گروه، فردای سبز می‌تواند تا ده درصد از کمکهای رسیده جهت امور خیر و کمک به نیازمندان را برای هزینه‌های اجرایی و امور اداری مجموعه هزینه نماید. اما در سال 99 با همت هیئت امنای فردای سبز و افراد آشنا و فعالین حال و سابق فردای سبز که ارتباط نزدیکی با گروه دارند، تمام هزینه‌های اجرایی فردای سبز با کمک خاص حامیان نزدیک به فردای سبز تامین شد و هیچ بخشی از کمکهای خیریه‌ای که توسط نیکوکاران عزیز جهت نیازمندان اهدا شده بود در این موارد هزینه نشد.

البته در کل وجوهات شرعی از این مورد مستثنی بوده، و مبالغی که به عنوان وجوه شرعی (مانند خمس، سهم سادات، فطریه، کفاره و مانند آنها) به فردای سبز تحویل داده می‌شود، تماما مطابق با محل مصرف آنها هزینه می­شود.

امید آن می‌رود که با کمک بیشتر حامیان عزیز جهت تامین هزینه‌های اجرایی فردای سبز، همچنان بتوان تمام این هزینه‌ها را از همین محل تامین نمود و نیازی به استفاده از بخشی از ده درصد از کمکهای خیریه‌ای جهت این امور نباشد.

در جدول زیر شرح مختصری از این هزینه­ های صورت گرفته در مقایسه با سال 1398 آورده شده است:

گزارش مالی فعالیت‌های فردای سبز شریف در سال 1399

گزارش سال 1398

 عنوان

مبلغ

شرح

مبلغ

شرح 98

 آذوقه و ارزاق (غیر گوشت)

767

تهیه برنج و روغن و حبوبات و دیگر اقلام خوراکی و توزیع بیش از 2300 بسته ارزاق در 5 نوبت برنامه اهدای ارزاق در طول سال

186

تهیه برنج و روغن و حبوبات و ... و 5 نوبت توزیع بین بیش از 300 خانواده نیازمند

 گوشت و مرغ و قربانی

190

قربانی گوسفند و خرید گوشت و مرغ و توزیع بین بیش از 1500 خانواده نیازمند در برنامه‌های توزیع ارزاق و در عید سعید قربان و در ایام دیگر سال

92

قربانی گوسفند و خرید گوشت و توزیع بین بیش از 300 خانواده نیازمند در برنامه‌های توزیع ارزاق و در عید سعید قربان

 اقلام بهداشتی

20

تهیه بسته‌های حاوی شوینده و ضدعفونی کننده و دیگر اقلام بهداشتی و توزیع بین 500 خانواده نیازمند در زمان شیوع بیماری کرونا

0

 

 فعالیت جهادی در مناطق محروم

0

 

39

اعزام اردوی جهادی و ادامه ساخت دو خانه در خراسان شمالی که 16 میلیون تومان از آن صرف امور فرهنگی و اجرایی و 23 میلیون تومان صرف کار عمرانی شد.

سیل زدگان

0

 

413

جهت فعالیت جهادی در لرستان، پخت و توزیع غذا و تجهیزات و تدارکات و رفت و آمد و اهدای آذوقه خشک بین سیل‌زدگان 83 میلیون تومان، و جهت تامین لوازم خانه و جهیزیه سیل‌زدگان در لرستان و خوزستان و سیستان و بلوچستان 288 میلیون تومان، و  برای کار و  اشتغال ایشان 18 میلیون تومان و جهت ساخت خانه 20 میلیون تومان و برای تحصیل و درمان ایشان 4 میلیون تومان صرف شد.

 تامین مسکن

176

طی 48 مورد کمک به خانواده‌های نیازمند شناسایی شده جهت تامین اجاره ماهانه یا تامین ودیعه برای اجاره کردن خانه و یا تعمیرات ساختمان منزل

73

تامین ودیعه و اجاره خانه برای 9 خانواده نیازمند

 وام قرض الحسنه

319

اعطای وام قرض الحسنه به 34 خانواده نیازمند که 134 میلیون تومان از آن جهت تامین ودیعه اجاره خانه، 67 میلیون تومان جهت اشتغال، و 78 میلیون تومان جهت پرداخت بدهی و هزینه‌های عمومی زندگی و 30 میلیون تومان جهت ازدواج و 10 میلیون تومان برای درمان این خانواده‌ها بوده است.

78

وام قرض الحسنه به 9 خانواده که 30 میلیون تومان جهت اشتغال، 15 میلیون تومان برای تامین ودیعه مسکن و باقی آن برای هزینه‌های جاری زندگی و درمان و پرداخت بدهی بوده است.

تحصیل

250

تامین هزینه تحصیل و لوازم التحریر برای 400 دانش‌آموز و دو دانشجوی نیازمند و تعمیر یک مدرسه در مناطق سیل زده و اهدای تبلت و گوشی برای تحصیل مجازی به 139 دانش‌آموز نیازمند

25

جهت کمک به تحصیل حدود 200 دانش‌آموز و دو دانشجوی نیازمند

 هزینه عمومی زندگی

164

طی 292 مورد کمک به 130 خانواده‌های نیازمند بابت رفع نیازهای مختلف زندگی و معیشت ایشان

61

مبلغ 55 میلیون تومان آن طی 83 پرداخت به 39 خانواده‌های نیازمند اهدا شده، و مبلغ 6 میلیون تومان از آن توسط خیرین گمنام شریف تامین و برای کودکان یمن واریز شده است.

 درمان

143

پرداخت هزینه درمان 37 بیمار نیازمند

161

مبلغ 78 میلیون تومان از آن طی 32 پرداخت برای درمان 17 بیمار نیازمند بطور مستقیم از فردای سبز بوده است و مبلغ 83 میلیون تومان دیگر از طریق خیرین گمنام شریف بوده است که کمک به 57 کودک بیمار نیازمند می‌باشد.

جهیزیه و امکانات خانه

53

تهیه لوازم خانه و زندگی برای 2 عروس و داماد و 12 خانواده دیگر

5

به یک عروس نیازمند

 اطعام

28

توزیع حدود 1700 پرس غذا  بین نیازمندان در روز عید غدیر و توزیع نان در فصل زمستان بین بیش از 200 خانواده نیازمند به طور مستمر

13

توزیع بیش از 520 پرس غذا و مشارکت در تهیه 2500 پرس غذا و توزیع بین نیازمندان در روز عید غدیر و غیر آن

 افطاری و امور فرهنگی نیازمندان

0

 

35

برای جشن نیمه ماه رمضان در یک روستای محروم و توزیع 400 افطاری 6 میلیون تومان صرف شد. همچنین 17 میلیون تومان جهت وام برای زیارت اربعین 30 نفر  و 12 میلیون تومان جهت کمک‌هزینه زیارت اربعین 14 نفر کم‌بضاعت پرداخت شد.

 پرداخت بدهی نیازمندان

19

پرداخت بدهی‌های عقب‌افتاده سه خانواده نیازمند که طلبکاران از ایشان مطالبه می‌کردند.

0

 

 اشتغال

13

کمک بلاعوض به 4 خانواده جهت تهیه تامین امکانات و هزینه‌های کسب و کار

0

 

امور اجرایی و فرهنگی و تبلیغی

228

جهت اجاره دفتر بیرون دانشگاه 57 میلیون تومان، و جهت دستمزد به شاغلین حرفه‌ای خیریه و بیمه ایشان 145 میلیون تومان، جهت خرید تجهیزات ضروری خیریه 11 میلیون تومان، جهت هزینه‌های تبلیغات و فرهنگی 9 میلیون تومان، و بابت دیگر هزینه‌های جاری خیریه 6 میلیون تومان صرف شد. همگی این هزینه‌ها از محل کمکهای حامیان امور اجرایی خیریه تامین شده است.

127

جهت اجاره دفتر بیرون دانشگاه 36 میلیون تومان، و جهت دستمزد به شاغلین 60 میلیون تومان پرداخت شده است. همچنین جهت هزینه‌های دانشجویی به غیر از اردوی جهادی 6 میلیون تومان، و بابت دیگر هزینه‌های جاری و اداری و قبوض و بیمه تامین اجتماعی و تبلیغات 25 میلیون تومان صرف شد. همگی این هزینه‌ها و هزینه‌های اجرایی اردوی جهادی از محل کمکهای خاص توسط یرخی از حامیان برای امور اجرایی، تامین گشته است.

مجموع

2,370    

میلیون تومان

1307

میلیون تومان